Κάννες 2025: Ο Πολ Μέσκαλ και ο Τζος Ο' Κόνορ ραγίζουν καρδιές με το «The History of Sound»
Από έναν σκηνοθέτη που έχει περάσει σεβαστό μέρος της καριέρας του εξερευνώντας τις διαφορετικές εκφάνσεις της ανδρικής σεξουαλικότητας, προτού γίνει ευρύτερα γνωστός με το «Living», προκύπτει μια βαθιά ρομαντική ιστορία αγάπης, μοιρασμένη ανάμεσα σε δυο από τους πιο χαρισματικούς ηθοποιούς αυτή τη στιγμή και μεταφρασμένη στην οθόνη ως μια πολύ τρυφερή περίπτωση ταινίας.
Το 1877 ο Τόμας Έντισον έσπευσε να αποκτήσει τίτλο ευρεσιτεχνίας για την εντυπωσιακή νέα του εφεύρεση: την πρώτη συσκευή καταγραφής ήχου που υπήρξε ποτέ. Την ονόμασε φωνόγραφο, θεωρούσε ότι η χρησιμότητά της θα περιοριζόταν σε ανάγκες καθαρά νομικής φύσης και ουδέποτε μπορούσε να φανταστεί ότι η μηχανή του αυτή, όπως την αποκαλούσε ο ίδιος, θα γινόταν μια από τις σημαντικότερες εφευρέσεις στην ιστορία του πολιτισμού και ολόκληρης της ανθρωπότητας.
Λίγες δεκαετίες αργότερα, κάποια νύχτα του 1917, δυο σπουδαστές μουσικής γνωρίζονται στη Βοστώνη, αναγνωρίζουν ο ένας στον άλλο την ίδια αγάπη για τη μουσική, ερωτεύονται σχεδόν αυτόματα και κάποια στιγμή ξεκινούν μαζί ένα εξερευνητικό ταξίδι που τους οδηγεί στη βαθιά αμερικανική επαρχία της εποχής. Σκοπός τους είναι να συλλέξουν και να ηχογραφήσουν τραγούδια από τα χείλη των ντόπιων, θεωρώντας τα απαραίτητο κομμάτι μιας προφορικής παράδοσης που πρέπει να διασωθεί. Και ο φωνόγραφος του Έντισον, σε μια λίγο πιο εξελιγμένη πλέον μορφή του, γίνεται το πολύτιμο εργαλείο που έχουν στα χέρια τους για να αποτυπώσουν την ποίηση και κυρίως τις λαχτάρες και τους πόθους των απλών ανθρώπων, έτσι όπως μπόρεσαν να τους επικοινωνήσουν μέσα από τραγούδια.
Μια ταινία για τους πρώτους έρωτες, που μπορεί να αποδειχτούν και στους μεγαλύτερους, αυτούς που είναι προορισμένος κανείς να κουβαλά μέσα του μέχρι τέλους
Ο Λάιονελ (Πολ Μέσκαλ) και ο Ντέιβιντ (Τζος Ο' Κόνορ) είναι οι δυο ήρωες της ταινίας του Όλιβερ Χερμάνους. Προέρχονται από διαφορετικούς κόσμους, τους ενώνει όμως η μουσική και ο εντελώς φιλελεύθερος τρόπος που έχουν για να διαχειριστούν τη σεξουαλικότητά τους, σε καιρούς όπου κάτι τέτοιο ήταν ανεπίτρεπτο. Η επιθυμία τους δεν εκφράζεται στην ταινία με λέξεις, δεν χρειάζεται. Ούτε οι κανόνες που διέπουν την αμοιβαία έλξη τους χρήζουν εξήγησης και λεπτομερούς παράθεσης. Όλα είναι αποτέλεσμα χημείας και ενστίκτων, πώς να τοποθετηθούν σε προτάσεις όλα αυτά;
Η γνωριμία τους είναι έρωτας με την πρώτη ματιά, γίνεται η τρυφερή τους συνωμοσία, η δύναμη που τους σπρώχνει να αψηφούν τις δικές τους πραγματικότητες και, εν τέλει, το καθοριστικό κοινό βίωμα που θα αφήσει ανεξίτηλα σημάδια επάνω τους. Γιατί το βαθύτατα ρομαντικό «History of Sound» είναι μια ταινία για τους πρώτους έρωτες, που μπορεί να αποδειχτούν και στους μεγαλύτερους, τους πιο αξεπέραστους, αυτούς που νικούν τον χρόνο και που είναι προορισμένος κανείς να κουβαλά μέσα του μέχρι τέλους.
Ο σκηνοθέτης μιλά για το μυστήριο της αγάπης που είναι όμοιο με τη μαγεία του ήχου, μιας ενέργειας άπιαστης και αόρατης, συγκλονιστικής όμως σε ισχύ και εκτόπισμα
Σε πείσμα των περισσότερων queer ειδυλλίων που μας έχει διηγηθεί το σινεμά τελευταία, ο Όλιβερ Χερμάνους προτιμά να μην βάλει ταμπέλες, να μην τοποθετήσει τους χαρακτήρες σε συγκεκριμένα καλούπια και να μην απασχολήσει το κοινό με τις πιο γραφικές παραμέτρους της σχέσης τους. Δουλεύοντας σε μια πιο μινιμαλιστική και χαμηλόφωνη νότα, ενδιαφέρεται για την ευρύτερη εικόνα: το μυστήριο της αγάπης που είναι όμοιο με τη μαγεία του ήχου, μιας ενέργειας άπιαστης και αόρατης, συγκλονιστικής όμως σε ισχύ και εκτόπισμα.
Με ευγένεια και τόνο ελεγειακό, ο σκηνοθέτης απλώνει τη διήγησή του από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι λίγο πριν τα τελειώματά του, αναζητώντας πώς μερικά πράγματα, όσο φευγαλέα και απατηλά, μας σφραγίζουν εφ' όρου ζωής. Όπως τα τραγούδια που συλλέγουν ο Λάιονελ και ο Ντέιβιντ από τα βάθη της αμερικανικής υπαίθρου, σε απομονωμένες κοινότητες ανθρώπων όπου η μουσική και οι στίχοι γίνονται ο μόνος τρόπος να επικοινωνήσουν μύχια και ανείπωτα πράγματα, έτσι και ο Χερμάνους συλλαμβάνει την ιστορία τους σαν μια τέτοια μπαλάντα: σαν μια συγκινητική φωνή από το παρελθόν, σαν ευλαβική ανάμνηση, σαν ένα καημό τόσο μεγάλο ώστε καμία εφεύρεση και καμία συσκευή να μη μπορεί να χωρέσει.
Διαβάστε επίσης:
Κάννες 2025: Το «Alpha» της Ζουλιά Ντικουρνό είναι μια ασυνάρτητη αλληγορία σωματικού τρόμου
Κάννες 2025: Το «Nouvelle Vague» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ είναι μια γενναιόδωρη δόση σινεφιλικής νοσταλγίας
Κάννες 2025: Το «The Secret Agent» είναι μάλλον η καλύτερη ταινία των φετινών Καννών και σίγουρα μια από τις κορυφαίες της χρονιάς
Κάννες 2025: Ο Γουές Άντερσον ξεδιπλώνει το «Φοινικικό Σχέδιο» καθώς βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στη μανιέρα
Κάννες 2025: Το τέλος της αθωότητας έρχεται γλυκά στο πανέμορφο «Renoir» της Τσι Χαγιακάουα
Κάννες 2025: Στο «Die, My Love» της Λιν Ράμσεϊ μια γυναίκα εξομολογείται
Κάννες 2025: Με το «The Chronology of Water» η Κρίστεν Στιούαρτ πραγματοποιεί μια σκηνοθετική βουτιά στα βαθιά
Κάννες 2025: To «Sirat» του Όλιβερ Λάσε είναι μία τέκνο έκρηξη στα θεμέλια του επίσημου διαγωνιστικού
Κάννες 2025: Στο «Eddington», ο Άρι Άστερ σκιαγραφεί ένα χαοτικό, παρανοϊκό πορτρέτο της επί Covid Αμερικής
Κάννες 2025: Ο Ντομινίκ Μολ ανοίγει την «Υπόθεση 137»
Κάννες 2025: Στο «Two Prosecutors» ο Σεργκέι Λοζνίτσα ξυπνά έναν καφκικό απολυταρχικό εφιάλτη
Κάννες 2025: Το «Sound of Falling» εκκινεί εκκωφαντικά το επίσημο διαγωνιστικό
«Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη!»: Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εναντιώνεται στον Τραμπ και ξεσηκώνει τις Κάννες
Φεστιβάλ Καννών! Όλες οι ταινίες που έχουν κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα
Νταρντέν, Ντικουρνό, Άντερσον και Άστερ για Χρυσό Φοίνικα: Το επίσημο πρόγραμμα του 78ου Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα της Εβδομάδας Κριτικής του Φεστιβάλ των Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών
Ζιλιέτ Μπινός for President: Το Jury των φετινών Καννών εντυπωσιάζει
Τιμητικός Φοίνικας για τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο στις επικείμενες Κάννες
Η Νικόλ Κίντμαν θα βραβευτεί στο επερχόμενο Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Πόστερ-φόρος τιμής στο «Ένας Άνδρας και Μια Γυναίκα»
Το ελληνικής συμπαραγωγής «The Exploding Girl VR» στο Διαγωνιστικό τμήμα Immersive
Το cinemagazine ταξιδεύει στο 78ο Φεστιβάλ Καννών με την ευγενική υποστήριξη της AEGEAN.