48o DISFF: Στο «Νοι» του Νεριτάν Ζιντζιρία ο Χρυσός Διόνυσος [Αναλυτικά τα βραβεία] - νεα || cinemagazine.gr
10:02
15/9

48o DISFF: Στο «Νοι» του Νεριτάν Ζιντζιρία ο Χρυσός Διόνυσος [Αναλυτικά τα βραβεία]

Σε μια θερμή τελετή λήξης του 48ου Φεστιβάλ Δράμας, στην οποία οι νέοι δημιουργοί εξέφρασαν ηχηρά, παρόντος του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, την αγωνία τους για τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο τους αλλά και για τα δεινά της Παλαιστίνης, μεγάλος νικητής ανακηρύχθηκε ο Νεριτάν Ζιντζιρία με το «Noi».

Η μικρού μήκους ταινία Noi του Νεριτάν Ζιντζιρία απέσπασε το Χρυσό Διόνυσο, εξασφαλίζοντας αυτόματα το πολυπόθητο “εισιτήριο” για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ®. Στην ταινία, που διαδραματίζεται σε ένα βλαχοχώρι του Μετσόβου, πρωταγωνιστεί ένα άλογο και ένα αγόρι. Όταν ο μεγαλύτερος αδερφός σκοτώνεται από το αγαπημένο του άλογο, ο μικρότερος πρέπει να αποφασίσει –μέσα από εφιάλτες και οράματα– αν θα σκοτώσει το ζώο ή θα το συγχωρέσει.

Ο Νεριτάν Ζιντζιρία, παλιός γνώριμος του φεστιβάλ, απέσπασε για πρώτη φορά το Χρυσό Διόνυσο για την ταινία του Χαμομήλι το 2012, ενώ πρόπερσι κέρδισε και το βραβείο ντοκιμαντέρ του DISFF για το Φῶς ἐκ Φωτός, εισδύοντας και πάλι με το φακό του στην ουσία της βαλκανικής ψυχής.

Το βραβείο σκηνοθεσίας «Τώνια Μαρκετάκη» απέσπασε η ταινία Αυτός που κάποτε υπήρχε του Κωστή Θεοδοσόπουλου. Ο Άρης Μπαλής τιμήθηκε με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας στην ίδια ταινία, για τον ρόλο ενός γκέι βαμπίρ στη σύγχρονη Ελλάδα. Η ταινία κέρδισε επίσης το βραβείο Drama Queer.

Το βραβείο του πρώτου γυναικείου ρόλου πήγε σε ένα νέο κορίτσι, την Φίλια Παπαγγελίδη, πρωταγωνίστρια στη Μίτση της Γεύης Δημητρακοπούλου, η οποία ενσαρκώνει ένα αγοροκόριτσο που βιώνει ανορθόδοξα την πρώτη της περίοδο, ενώ το βραβείο σεναρίου μοιράστηκε ο Γιάννης Συμβώνης και ο πρωταγωνιστής του Γιώργος Αγγέλκος για το Μικρό Σώμα, μία δυνατή ιστορία για όσα συνδέουν έναν άντρα και ένα νεαρό αγόρι.

Tο βραβείο ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία Requiem in Salt, του δίδυμου Σύλβιας Νικολαΐδη και Νικόλα Ιορδάνου από την Κύπρο, ενώ το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, το Χοῦς εἶ καί εἰς χοῦν ἀπελεύσει του Δημήτρη Παπαθανάση.

Το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού, απέσπασε  το Correct Me If I'm Wrong του Hao Zhou (Γερμανία, ΗΠΑ) που επίσης μπαίνει αυτομάτως στη διαδικασία των όσκαρ. Aξίζει να αναφέρουμε πως μία Ελληνίδα, η Θέλγια Πετράκη, που επίσης έχει κερδίσει Χρυσό Διόνυσο στο παρελθόν, διακρίθηκε στο Διεθνές Διαγωνιστικό: Η ταινία της 400 κασέτες απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας ΝΑ Ευρώπης.

Η τελετή της απονομής βραβείων του 48ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Αντώνης Παπαδόπουλος» του Δημοτικού Ωδείου της πόλης με παρουσιαστή τον Βασίλη Τερζόπουλο

Πριν ξεκινήσουν οι ομιλίες, σε μία αιφνιδιαστική κίνηση, σύσσωμοι οι μικρομηκάδες ανέβηκαν στη σκηνή και σήκωσαν τη σημαία της Παλαιστίνης, με τον ηθοποιό Αντώνη Τσιοτσιόπουλο να διαβάζει κείμενο για το ελληνικό σκάφος Οξυγόνο «που αφήνει το λιμάνι της Ερμούπολης για να ενωθεί με τον διεθνή στόλο που κατευθύνεται στη Γάζα μεταφέροντας ελπίδα, ζωή και ανθρωπιστική βοήθεια».

Την τελετή άνοιξε ο Δήμαρχος Δράμας και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Γιώργος Παπαδόπουλος, ο οποίος υπογράμμισε πως «η φετινή συμμετοχή στο φεστιβάλ ξεπέρασε κάθε προηγούμενο με 3.800 ταινίες. Παρά τον περιορισμένο χρόνο που διέθετε, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Αγγελόπουλος έδειξε μεγάλη αγάπη, υπομονή και επιμονή, και όταν δώσαμε τα χέρια φαινόταν ήδη το αποτέλεσμα που σήμερα βλέπουμε». 

Αφού ευχαρίστησε την υπουργό κυρία Λίνα Μενδώνη και τον υφυπουργό Ιάσονα Φωτήλα, ο κ.Παπαδόπουλος είπε πως «στον χώρο που βρισκόμαστε, αύριο κιόλας ξεκινά το ξήλωμα, καθώς τόσο η αίθουσα αυτή στο Δημοτικό Ωδείο, όσο και τα “Ολύμπια”, θα ανακαινιστούν ριζικά. Από το ΥΠΠΟ εξασφαλίστηκαν 1.400.000 ευρώ για την αναβάθμιση αυτή». Παράλληλα, αναφέρθηκε στο άλλο μεγάλο έργο που ξεκινά στο στρατόπεδο Ανδρικάκη, στο πλαίσιο μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΥΠΠΟ, ΕΚΚΟΜΕΔ, Περιφέρειας και Δήμου: “Οι εργασίες θα ξεκινησουν με τα 4 πρώτα κτίρια και το ποσό των 10 εκατομμυρίων». 

Ο Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού  Μήκους Δράμας Πέτρος Παρασκευαΐδης, αφού ευχαρίστησε το Υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια  Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τη Βουλή των Ελλήνων, τους χορηγούς της διοργάνωσης, το προσωπικό του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Δράμας, τους συνεργάτες και βέβαια τους εθελοντές, είπε πως «βιώσαμε ένα από τα καλύτερα φεστιβάλ μέχρι σήμερα. Το Φεστιβάλ Δράμας είναι πλέον ένας διεθνώς αναγνωρισμένος θεσμός και σημείο αναφοράς για τη μικρού μήκους, και αφήνει ένα ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα στην πόλη, την χώρα αλλά και εκτός συνόρων». Απευθυνόμενος στους νέους δημιουργούς είπε: «Η Δράμα είστε εσείς!».

Ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή ήταν όταν, εν μέσω θερμών χειροκροτημάτων, ανέβηκε στη σκηνή η διευθύντρια του Φεστιβάλ Δράμας Ελευθερία Καβάκα και αποχαιρέτησε το Φεστιβάλ, καθώς βγαίνει στη σύνταξη μετά από 40 χρόνια προσφοράς στον θεσμό. Η Ρίτσα Καβάκα, που έζησε 6 δημοτικές αρχές και 4 καλλιτεχνικούς διευθυντές, ευχαρίστησε την αρχική ομάδα του καλλιτεχνικού διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλου, της Σοφίας Γεωργιάδου και του Μανώλη Μελισσουργού και δήλωσε ικανοποιημένη με την εξέλιξη του φεστιβάλ και την πολύ μεγαλύτερη πια και πολύ δυνατή νέα ομάδα.

Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας υπογράμμισε πως «το ΥΠΠΟ έχει διαχρονικά αγκαλιάσει το Φεστιβάλ Δράμας. Πιστεύουμε στην αναπτυξιακή δυναμική του. Ποτέ άλλοτε δεν έχουν δαπανηθεί τόσα χρήματα στον οπτικοακουστικό τομέα όσο το διάστημα 2019-2025. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, την περίοδο αυτή, πάνω από 1.000 έργα χρηματοδοτήθηκαν με σχεδόν 230 εκατομμύρια, ενώ οι ιδιώτες επένδυσαν άλλα 555 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, πάνω από 2 εκατομμύρια δόθηκαν για τις μικρού μήκους και γύρω στα 8 εκατομμύρια για ντοκιμαντέρ. Όλο και περισσότερες χώρες επιλέγουν την Ελλάδα για τις παραγωγές τους. Ο ελληνικός κλάδος των οπτικοακουστικών αποτελεί έναν τεράστιο μοχλό ανάπτυξης. Η συμβολή του Φεστιβάλ Δράμας είναι ανεκτίμητη».

Ωστόσο, η λεπτομερειακή απαρίθμηση των ποσών που διατέθηκαν για τον κινηματογράφο από το 2019, πυροδότησε την αντίδραση πολλών κινηματογραφιστών ή μελών κριτικών επιτροπών, όπως ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης και ο Άγγελος Φραντζής,  οι οποίοι την σχολίασαν καθώς ανέβαιναν στη σκηνή για να παραδώσουν ή να παραλάβουν τα βραβεία τους. 

Η απάντηση του κύριου Φωτήλα, καθώς ανέβηκε στη σκηνή για να απονείμει τον Χρυσό Διόνυσο, σε σχέση με τα αιτήματα της κίνησης «Ορατότης μηδέν» αλλά και με το τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης (το οποίο, όπως είπε «δεν θα το πληρώνουν στο εξής οι έλληνες πολίτες, όμως το ελληνικό σινεμά δεν θα χάσει ούτε ένα ευρώ»), παρέτεινε την αναστάτωση, η οποία εκτονώθηκε όταν ο παρουσιαστής κήρυξε τη λήξη του 48ου DISFF: ενός φεστιβάλ που θα μείνει αλησμόνητο σε όλους και όλες, αν και για διαφορετικούς λόγους.

Ο Γιώργος Αγγελόπουλος, κέρδισε κατά κοινή ομολογία ένα μεγάλο στοίχημα στην πρώτη του διοργάνωση, την οποία έφερε σε πέρας μέσα σε λίγους μόλις μήνες από την αναληψη των καθηκόντων του. Συγκινημένος, κατάφερε για άλλη μία φορά, όπως και στην τελετή έναρξης, με την ομιλία του να στρέψει το ενδιαφέρον στους αληθινούς πρωταγωνιστές του Φεστιβάλ Δράμας: τους νέους κινηματογραφιστές –βραβευμένους και μη:

«Πίστευα πως φέτος θα συμμετείχα στο Φεστιβάλ ως διαγωνιζόμενος και εν μέρει η ευχή πραγματοποιήθηκε, καθώς μοιράστηκα με όλους τους υποψήφιους το άγχος και την αγωνία που φέρνει μια «πρεμιέρα» (...) Και η σκέψη μου αναπόφευκτα καταλήγει και πάλι στο παιδί που κάθεται σε αυτή την θέση τέρμα πίσω στην άκρη και στο αίσθημα απογοήτευσης που θα νιώσει μέχρι το τέλος της βραδιάς. Οι πιθανότητες για κάποιο βραβείο δυστυχώς είναι εναντίον του. Τόσα χρόνια, τόσος κόπος, τόση κούραση και χρήμα και τελικά; Δεν αναγνωρίζεται τίποτα από όλα αυτά; Μήπως δεν είμαι γι’ αυτό; - σκέφτεται το παιδί. Μήπως δεν έχω ταλέντο ή τις σωστές γνωριμίες; Και τα μήπως θα κάνουν κύκλους στο μυαλό του παιδιού κι ενώ πραγματικά θέλει να χαρεί με τη χαρά των άλλων, ταυτόχρονα από μέσα του αρχίζει να αναθεωρεί τα πάντα. Πρέπει να τα παρατήσω, σκέφτεται. Είναι ανόητο να πιστεύω ότι θα τα καταφέρω. Τόσοι και τόσοι προσπάθησαν και δε τα κατάφεραν- κι ήταν καλύτεροι από μένα. Και τι σκεφτόμουν όταν έβαζα αυτή τη γραμματοσειρά στους τίτλους της ταινίας μου; Λογικό να μη πάρω κανένα βραβείο. Αύριο κιόλας θα ρωτήσω για εκείνη τη θέση στο γραφείο που μου πρότειναν. Υπάρχουν δυνατότητες εξέλιξης εκεί. Θα έχω και σταθερό μισθό επιτέλους να φύγω από το σπίτι, να νοικιάσω δικό μου. Ήρθε η ώρα να σοβαρευτώ, σκέφτεται. 

Βγαίνοντας από την τελετή μια κοπέλα το σταματάει να του πει συγχαρητήρια. Προσπαθεί να της πει πως δεν κέρδισε βραβείο αλλά εκείνη συνεχίζει λέγοντας του πόσο την άγγιξε η ταινία του, πως είχε κι αυτή μια παρόμοια εμπειρία με τον ήρωα της ιστορίας του και πως συγκινήθηκε. Μέχρι και η επιλογή της γραμματοσειράς στους τίτλους της ταινίας την ενθουσίασε! Το παιδί την ευχαριστεί και κατευθύνεται προς την έξοδο χαμογελώντας. Η κοπέλα του θύμισε μια παλιά συμμαθήτρια που του είχε πει μια απίστευτη ιστορία. Μια πολύ αστεία ιστορία.Τώρα που το σκέφτεται, αυτή η ιστορία θα μπορούσε να γίνει μια ωραία ταινία. Ίσως του χρόνου να  τη φιλοξενούμε εδώ στη Δράμα. Ευχαριστώ για τις ταινίες σας. Καλή τύχη με τις επόμενες».

ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 48ΟΥ DISFF

ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Κριτική επιτροπή:
Mαρία Καλλιμάνη, ηθοποιός
Έλσα Λεκάκου, ηθοποιός
Δημοσθένης Παπαμάρκος, συγγραφέας, σεναριογράφος   
Ανδρέας Σινάνος, διευθυντής φωτογραφίας
Άγγελος Φραντζής, σκηνοθέτης

Επικεφαλής προγράμματος: 
Γιώργος Αγγελόπουλος

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας - Χρυσός Διόνυσος | «Noi», Νεριτάν Ζιντζιρία

Σκεπτικό επιτροπής: Για την άγρια και τρυφερή ματιά του, τις λιτές και ταυτόχρονα τολμηρές του επιλογές, που οδηγούν μυσταγωγικά τον θεατή στον πυρήνα της ανθρώπινης εμπειρίας.

Βραβείο Σκηνοθεσίας «Τώνια Μαρκετάκη» | «Αυτός που κάποτε υπήρχε», Κωστής Θεοδοσόπουλος

Σκεπτικό επιτροπής: Για τη δεξιοτεχνία με την οποία ανανεώνει τους κώδικες του είδους, για την εικαστική της αρτιότητα και την εξαιρετική διεύθυνση ηθοποιών.

Βραβείο Ντοκιμαντέρ | «Requiem in Salt», Σύλβια Νικολαΐδη - Νικόλας Ιορδάνου

Σκεπτικό επιτροπής: Για την απόλυτη συνέπεια μορφής και περιεχομένου, για την υψηλή αισθητική και τη χαμηλόφωνη αφήγηση που μετατρέπει το προσωπικό πένθος σε καλλιτεχνική και πνευματική εμπειρία.

Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής | «Χοῦς εἶ καί εἰς χοῦν ἀπελεύσει», Δημήτρης Παπαθανάσης

Σκεπτικό επιτροπής: Για τον τρόπο με τον οποίο υφαίνει με ακρίβεια και αληθοφάνεια έναν κόσμο διαπλοκής και διαφθοράς, καταφέρνοντας να ισορροπήσει θαυμαστά ανάμεσα στην τραγωδία και τη φάρσα και για την ενότητα ύφους των ηθοποιών που με τις ερμηνείες τους συνθέτουν ένα σπάνιο σύνολο.

Βραβείο Drama Queer | «Αυτός που κάποτε υπήρχε», Κωστής Θεοδοσόπουλος

Σκεπτικό επιτροπής: Για τον ευρηματικό τρόπο με τον οποίο επικαιροποιεί την παράδοση των βαμπιρικών μύθων, που πολλές φορές χρησιμοποιήθηκαν ως μεταφορές για τον queer έρωτα, και για το πώς τελικά την μετατρέπει σε μια σύγχρονη χειραφετητική και απελευθερωτική αφήγηση.

Βραβείο Σεναρίου | Γιάννης Συμβώνης και Γιώργος Αγγέλκος [«Μικρό Σώμα» του Γιάννη Συμβώνη]

Σκεπτικό επιτροπής: Για την ελλειπτική δραματουργία που αποκαλύπτει σταδιακά το θέμα της ταινίας, χωρίς ίχνος εκθετικότητας ή επιτηδευμένης κρυπτικότητας.

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας | Φίλια Παπαγγελίδη [«Μίτση» της Γεύης Δημητρακοπούλου]

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας | Άρης Μπαλής [«Αυτός που κάποτε υπήρχε» του Κωστή Θεοδοσόπουλου]

Βραβείο Φωτογραφίας | Κωνσταντίνος Κουκουλιός [«Last Tropics» του Θανάση Τρουμπούκη]

 Βραβείο Μοντάζ | Γιάννης Καρπούζης [«Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος» του Γιάννη Καρπούζη]

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής | Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος [«Λουδίας» του Άκη Πολύζου]

Βραβείο Σκηνογραφίας | Σοφία Βάσο, Λυδία Μηλίγκου [«Last Tropics» του Θανάση Τρουμπούκη]

Βραβείο Ενδυματολογίας «Ιουλία Σταυρίδου» | Johanna Schraut [«Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος» του Γιάννη Καρπούζη]

Βραβείο Ήχου | Δήμητρα Ξερούτσικου, Άρης Παυλίδης [«Οι Λύκοι Επιστρέφουν» του Στέλιου Μωραϊτίδη]

Βραβείο Σχεδιασμού Ήχου | Λέανδρος Ντούνης [«Last Tropics» του Θανάση Τρουμπούκη]

Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ | Δήμητρα Γιατράκου [«Αυτός που κάποτε υπήρχε» του Κωστή Θεοδοσόπουλου]

Βραβείο Ειδικών και Οπτικών Εφέ | Νίκος Πίττας [«Το τίποτα και τα πάντα» της Λίας Τσάλτα]

Ειδική Μνεία | Γιώργος Φρέντζος [«Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος» του Γιάννη Καρπούζη]

Σκεπτικό επιτροπής: Για τη μοναδική συμβολή του στη δημιουργία ενός υβριδικού έργου που με συνέπεια ύφους, εικαστική τόλμη και εντυπωσιακή αληθοφάνεια κατασκευάζει μια ολόκληρη εποχή.

Εύφημος Μνεία | «Τα Κρυμμένα από την ίδρυση του κόσμου», Kevin Walker - Ειρήνη Ζαχαριάδη

Σκεπτικό επιτροπής: Για την αυθεντικότητα και την τρυφερότητά του, για το λεπτό και παράδοξο χιούμορ του που ισορροπεί με μια βαθιά μελαγχολία, αποτυπώνοντας την μοναχικότητα της ζωής μιας μικρής κοινότητας σε ένα απομονωμένο νησί.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 

Κριτική επιτροπή:
Κατερίνα Γρέγου, καλλιτεχνική διευθύντρια Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
Παναγιώτης Ευαγγελίδης, σκηνοθέτης, σεναριογράφος
Helena Wittmann, σκηνοθέτης, διευθύντρια φωτογραφίας

Επικεφαλής προγράμματος: 
Βασίλης Τερζόπουλος

Grand Prix | «Correct Me If I'm Wrong», Hao Zhou (Γερμανία, ΗΠΑ)

Σκεπτικό επιτροπής: Για την τρυφερή και συμπονετική απεικόνιση μιας προσπάθειας συμφιλίωσης με στόχο να γεφυρωθούν βαθιά ριζωμένες διαφορές μέσα στην οικογένεια.

Βραβείο Σκηνοθεσίας | «Casa Chica», Lau Charles (Μεξικό)

Σκεπτικό επιτροπής: Για την συγκινητική προσέγγιση ενός οικογενειακού δράματος από διαφορετικές οπτικές γωνίες με ενσυναίσθηση και ανοιχτό πνεύμα.

Υποψηφιότητα «DISFF 2025» για το Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Το Φεστιβάλ της Δράμας ως μέλος του δικτύου της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μαζί με 29 ακόμη φεστιβάλ, εντάσσει με αυτή τη διάκριση μία ταινία στη λίστα υποψηφιοτήτων της Ακαδημίας για το Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους.

«Loynes», Dorian Jespers 
(Βέλγιο, Γαλλία, Βόρεια Μακεδονία, Ηνωμένο Βασίλειο)

Σκεπτικό επιτροπής: Για την αμφισβήτηση των κινηματογραφικών συμβάσεων, την παράλογη θεατρικότητά της, τη σατιρική της απόδοση, τη μη συμβατική της μορφή και την ανοιχτή σε ερμηνείες αφήγησή της.

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης | «400 Cassettes», Θέλγια Πετράκη (Ελλάδα, Γερμανία)

Σκεπτικό επιτροπής: Για την ονειρική εξερεύνηση της επιθυμίας να ασχοληθούμε με το ακατανόητο και να συνομιλήσουμε με τα αστέρια.

Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5MONDE | «Tragédia», Bernardo Zanotta (Ολλανδία, Βραζιλία, Γαλλία)

Σκεπτικό επιτροπής: Για την ad-hoc ευρηματικότητα και την παιχνιδιάρικη μεταμόρφωση του υλικού, καθώς και για την σύνδεση της νεανικής φαντασίας με την ενήλικη πραγματικότητα.

Ειδική Μνεία της Επιτροπής | «No Mean City», Ross McClean (Ηνωμένο Βασίλειο)

Σκεπτικό επιτροπής: Για τη διακριτική προσέγγιση της έννοιας της αλλαγής.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ SHORT & GREEN 

Κριτική επιτροπή:
Δημήτρης Καπουράνης, ηθοποιός
Σμαρώ Παπαευαγγέλου, μοντέζ - σκηνοθέτις
Neil Young, κριτικός κινηματογράφου, επιμελητής προγραμμάτων φεστιβάλ

Επικεφαλής προγράμματος: 
Μάγια Σφακιανάκη

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας | «Common Pear», Gregor Božić (Σλοβενία, Ηνωμένο Βασίλειο)

Σκεπτικό επιτροπής: Το παρελθόν είναι το σταυροδρόμι ανάμεσα σε αυτό που είναι ήδη καθορισμένο και στο μέλλον, που παραμένει ανοιχτό. Η ανάγκη να δράσουμε εδώ και τώρα, ατομικά αλλά και συλλογικά, υπογραμμίζεται με ακαταμάχητο τρόπο σε αυτήν την τολμηρή και ευφάνταστη ταινία που καλύπτει ένα εντυπωσιακά μεγάλο θεματικό και μορφολογικό εύρος, παρά τη σύντομη διάρκειά της. Οι ρίζες και τα κλαδιά πολλών ειδών μπλέκονται σε ένα υβριδικό έργο που αποτελεί το ίδιο ένα παράδειγμα καλλιτεχνικής "ανακύκλωσης". Μέσα στα ερείπια μιας καταστροφικής δυστοπίας, που ακόμη μπορεί να αποφευχθεί, η ταινία ανακαλύπτει έναν σπόρο ελπίδας. Η ανθρώπινη ζεστασιά, το χιούμορ και η ανθεκτικότητα, μας λέει, είναι οι υπερδυνάμεις που μπορούν να στηρίξουν το είδος μας με τη βοήθεια του κινηματογράφου ως μια κοινή συναισθηματική εμπειρία που «πρέπει να τη μοιραστούμε, να τη νιώσουμε, να τη δούμε».

Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής | «Green», Δημήτρης Ιωσηφίδης Χοκμετίδης (Ελλάδα)

Σκεπτικό επιτροπής: Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία που προσεγγίζει το θέμα της με άμεσο και πειστικό τρόπο, βασιζόμενη στην εμπιστοσύνη και την ενσυναίσθηση που εμφανώς έχουν αναπτυχθεί μεταξύ του σκηνοθέτη και εκείνων που κινηματογραφούνται. Πρόκειται για μια απεικόνιση της αρρενωπότητας, της εργασίας και της μοναξιάς μέσα σε ένα περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένο πλαίσιο, που ενσωματώνει με ευγλωττία και ευρύτερες πολιτικές προεκτάσεις. Η ταινία αυτή αντιπροσωπεύει κάτι νέο και φρέσκο για το ελληνικό ντοκιμαντέρ. 

Ειδική Μνεία | «Darwin's Darlings», Ildze Terēze Felsberga (Λετονία)

Σκεπτικό επιτροπής: Επίσης, θέλουμε να επαινέσουμε τη διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας από τον Ansis Landorfs.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ KIDDO 

Την κριτική επιτροπή απαρτίζουν οι παρακάτω μαθητές από τη Δράμα:
Αναστασία Αντωνιάδου, Χρήστος Κώτσης, Αναστασία Μπουντούρη, Ευαγγελία Μυτιληναίου, Ουρανία Χατζικούρτη 

Επικεφαλής προγράμματος: 
Γιώργος Αγγελόπουλος

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας | «Little Rebels Cinema Club», Khozy Rizal (Ινδονησία) 

Σκεπτικό επιτροπής: Για την συγκινητική προσπάθεια του πρωταγωνιστή να μεταφέρει στους φίλους του τον μαγικό κόσμο του σινεμά μέσα από μια κάμερα, η οποία συμβόλιζε για αυτόν την οικογένεια, τη φιλία και τα μελλοντικά όνειρα, και μας έκανε να νιώσουμε ότι τα μεγάλα όνειρα ξεκινάνε από μικρές κατακτήσεις.

Βραβείο Dreamers | «Φθινοπωρινά Χριστούγεννα», Κώστας Μπακούρης (Ελλάδα)

Σκεπτικό επιτροπής: Για την ανάδειξη των συναισθημάτων των οικογενειών με άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας. Μας συγκίνησε η προσπάθεια του πρωταγωνιστή να εκφράσει την αγάπη του για την αδερφή του, δημιουργώντας ένα χριστουγεννιάτικο μιούζικαλ μέσα στο φθινόπωρο.  

Βραβείο Rising KIDDO | «The Magic Portal», Collective 18 children (Βέλγιο) 

Σκεπτικό επιτροπής: Για το εντυπωσιακό animation και γιατί αναδεικνύει την αξία της ομαδικότητας και της συνεργασίας μέσα από την ειλικρινή ματιά των παιδιών.

Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής | «Ατλαντικός», Αλέξανδρος Σταματιάδης (Ελλάδα) 

Σκεπτικό επιτροπής: Για την εξαιρετική σκηνογραφία, τη ζεστή ατμόσφαιρα και το χιούμορ. Επίσης, για την προσπάθεια πρόκλησης συναισθημάτων τα οποία καταλήγουν να εκφράζονται πηγαία από την ίδια τη ζωή.  

Ειδική Μνεία | «Feet Up», Olli Ilpo Salonen (Φινλανδία / Λιθουανία)

Σκεπτικό επιτροπής: Γιατί μας δείχνει τους δύο αντίθετους κόσμους μεταξύ παιδιών και γονιών, οι οποίοι προσπαθούν να βρουν τρόπους να συνυπάρξουν. Καθώς έρχονται τα πάνω κάτω, το "όχι" μετατρέπεται σε κατανόηση και αποδοχή.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ

Βραβείο Ανθρωπίνων Αξιών της Βουλής των Ελλήνων | «I’m Glad You’re Dead Now», Tawfeek Barhom (Ελλάδα, Γαλλία, Παλαιστίνη)

Σκεπτικό επιτροπής: Με αφορμή την επιστροφή δύο αδελφών στο γενέθλιο τόπο για την κηδεία του πατέρα τους, προσεγγίζει με υποδειγματική λιτότητα και δεξιοτεχνία το τραύμα της παιδικής κακοποίησης, αναδεικνύοντας συγχρόνως την παρηγορητική δύναμη του αδελφικού δεσμού.

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) | «When You Were Young Were You Afraid of the Moon?» Phoebe Cottam (Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Παλαιστίνη) 

Σκεπτικό επιτροπής: Μια ταινία που αφηγείται την ιστορία μιας εξαιρετικής οικογένειας τεσσάρων δυνατών γυναικών και ενός αγώνα πιο απαραίτητου και πιο επίκαιρου από ποτέ που δείχνει τις τραγικές και επώδυνες επιλογές που αναγκάζονται να κάνουν οι άνθρωποι.

Βραβεία Onassis Culture | «Carcass», Μάκης Σέμπος & «Μίτση», Γεύη Δημητρακοπούλου

Τα βραβεία απονέμονται σε δύο ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος και το κάθε ένα συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ για την ανάπτυξη της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας των δύο βραβευμένων σκηνοθετών.

Βραβείο «Τεχνικής Αρτιότητας» της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης - Οπτικοακουστικού Τομέα (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ.-Ο.Τ.) | «Last Tropics», Θανάσης Τρουμπούκης

Σκεπτικό επιτροπής: Οι τεχνικές δυσκολίες κινηματογράφησης σε φιλμ με εξωτερικά γυρίσματα καθώς και υποβρύχια γυρίσματα, η επιλογή της όχι υπερφίαλης σκηνογραφίας και ενδυματολογίας, καθώς και ο ποιοτικός ήχος και το ισορροπημένο μοντάζ καθόρισαν το αποτέλεσμα του βραβείου «Τεχνικής Αρτιότητας».

Βραβείο Πανελλήνιαs Ένωσηs Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.) | «Οι λύκοι επιστρέφουν», Στέλιος Μωραϊτίδης

Σκεπτικό επιτροπής: Για τη δριμύτητα με την οποία στηλιτεύει τη διαχρονική, όσο και επίκαιρη, αποσιώπηση και συγκάλυψη όλων όσων ενοχλούν την εξουσία σε κάθε επίπεδο.

Βραβείο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (Ο.Κ.Λ.Ε.) | «Χοῦς εἶ καί εἰς χοῦν ἀπελεύσει», Δημήτρης Παπαθανάσης

Σκεπτικό επιτροπής: Με ρεαλιστικό ύφος, καυστικό χιούμορ, ένταση,  ανατροπές και όχημα την εξαιρετική ερμηνεία του Δημήτρη Δρόσου,   μέσα από  τη λειτουργία ενός νεκροταφείου  αναδεικνύει το μέγεθος της διαφθοράς και της διαπλοκής που εκτείνεται σε κάθε τομέα του κρατικού μηχανισμού,   μολύνοντας μεγάλη μερίδα του κοινωνικού συνόλου και, αγνοώντας τον ανθρώπινο πόνο, αντιμετωπίζει και τον ίδιο το θάνατο με λογικές real estate.

Έπαινος GSC Καλύτερης Κινηματογράφησης της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών (GCS) | Νίκος Πυλαρινός [«Λευρεσθής» της Ιωάννας Ρουμελιώτη]

Σκεπτικό επιτροπής: Η ταινία καταφέρνει από το πρώτο λεπτό́ να βυθίσει το θεατή στον κόσμο του πρωταγωνιστή, ενώ ο Νίκος Πυλαρινός, φωτίζοντας νατουραλιστικά́, αλλά́ κυρίως επιλέγοντας να αφήσει συγκεκριμένα κάδρα υποφωτισμένα, κατασκευάζει ένα κόσμο ιδιαίτερα ταιριαστό́ του σεναρίου. Τέλος, οι αργές κινήσεις της κάμερας, σε συνδυασμό́ με τα στατικά́ κάδρα, συνθέτουν μια άκρως υπνωτική́ ατμόσφαιρα που γίνεται αρωγός της αφήγησης.

Βραβείο «Από τη Δράμα στο Κλερμόν» | Αλέξανδρος  Σταματιάδης 

Ο νικητής συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα Kiddo με την ταινία «Ατλαντικός»

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ | «Βόλτα», Σωκράτης Μουσμουλίδης