Κάννες 2025: Το «Alpha» της Ζουλιά Ντικουρνό είναι μια ασυνάρτητη αλληγορία σωματικού τρόμου
Η δημιουργός του «Titan» επιστρέφει στα λημέρια του body horror, με μία ταινία που θυμίζει επικίνδυνα πρωτόλειο έργο ενός φιλόδοξου αλλά άπειρου σκηνοθέτη.
Τέσσερα χρόνια μετά τον διχαστικό Χρυσό Φοίνικα του «Titane», η Ζουλιά Ντικουρνό επιστρέφει στο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών για να επιβεβαιώσει όσους είχαν θεωρήσει την τότε νίκη της μια από τις πιο υπερεκτιμημένες βραβεύσεις στην ιστορία του Φεστιβάλ. Αν όμως το «Titane» διέθετε τουλάχιστον ένα (σχετικά) πιο σφιχτοδεμένο σενάριο και μια οπτικοακουστική επίθεση σωματικού τρόμου που έκανε τους υποστηρικτές της να την υποδεχτούν ως μία διάδοχο του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, το νέο της πόνημα υποφέρει από ένα συνονθύλευμα φιλόδοξων αλλά οριακά ασύνδετων ιδεών που φλερτάρουν έντονα με την ασυναρτησία.
Σε ένα απροσδιόριστα δυστοπικό παρόν, η ατίθαση 13χρονη Άλφα επιστρέφει σπίτι της έπειτα από ένα έξαλλο πάρτι, με το ερασιτεχνικό τατουάζ ενός Α στο μπράτσο της. Η αιτία για τον τρόμο στα μάτια της γιατρού μητέρας της αποκαλύπτεται σταδιακά στον θεατή: Μια θανάσιμη επιδημία που μεταδίδεται με τη σεξουαλική επαφή ή τις χρησιμοποιημένες σύριγγες μαστίζει τον κόσμο, μετατρέποντας αργά και βασανιστικά το σώμα των ασθενών σε πέτρα. Σύντομα, η ζωή της μικρής μετατρέπεται σε κόλαση, καθώς και μόνο η υπόνοια ότι μπορεί να έχει κολλήσει κάνει τους συμμαθητές της να την αντιμετωπίζουν ως παρία. Ταυτόχρονα, οι ισορροπίες διαταράσσονται ακόμα περισσότερο με την επιστροφή του άσωτου, τοξικομανούς και αυτοκαταστροφικού θείου της, που έρχεται να μείνει μαζί τους.
Tο «Alpha» καταρρέει γρήγορα κι εκκωφαντικά
Η απεικόνιση της μυστηριώδους ασθένειας είναι ένα από τα λίγα ενδιαφέροντα ευρήματα στο «Alpha» - τουλάχιστον οπτικά, καθώς το σώμα των προσβεβλημένων αποκτά σχεδόν μαρμάρινη όψη, ενώ κόκκινη σκόνη τρέχει από τις πληγές, μέχρι που μετατρέπονται σχεδόν σε αγάλματα. Κρίμα, μονάχα, που ένα τόσο δυνατό αισθητικό στοιχείο μεταφράζεται απλοϊκά σε μια έκδηλη και τετριμμένη αλληγορία για τη μάστιγα του AIDS – ή μήπως πρόκειται για την πιο πρόσφατη πανδημία του Covid; Η αντιμετώπιση των ασθενών παραμένει η ίδια, καθώς γεμίζουν τα δωμάτια των νοσοκομείων, εγκαταλείπονται στην τύχη τους ή αντιμετωπίζονται ως μιάσματα.
Η Ντικουρνό εξακολουθεί να παίζει εμμονικά με τον σωματικό τρόμο, είτε πρόκειται για τις πληγές που αφήνει η αρρώστια είτε για εκείνες που προκαλούμε μόνοι μας μέσω του εθισμού, την ίδια στιγμή που κοντινά πλάνα με βελόνες, σύριγγες και λεπίδες επιτίθενται βάναυσα στον αμφιβληστροειδή του θεατή. Μόνο που πέρα από την πρώτη επιφανειακή αποστροφή, ακόμα κι έτσι αδυνατεί να προκαλέσει οποιοδήποτε σοκ στον θεατή, και σίγουρα τίποτα πιο ουσιαστικό από το σοκ που προκαλεί η όψη του Ταχάρ Ραχίμ, ο οποίος έχασε 20 κιλά για τις ανάγκες του ρόλου του ως τζάνκι.
Παρά τη φιλότιμη προσπάθεια κι αφοσίωση των πρωταγωνιστών του, ωστόσο, το «Alpha» καταρρέει γρήγορα κι εκκωφαντικά κάτω από την αδυναμία της δημιουργού του να δώσει οποιαδήποτε συνοχή στο υλικό και τις ατάκτως ερριμμένες ιδέες της: Η ιστορία ενηλικίωσης μπερδεύεται άβολα με εικόνες αποκάλυψης, η πλοκή ταξιδεύει μπρος-πίσω στο χρόνο προκαλώντας εύλογη σύγχυση, ενώ εντυπωσιακά άγαρμπη είναι και η πομπώδης χρήση της μουσικής. Αυτό που μένει τελικά είναι μια ταινία- τρικυμία εν κρανίω, από μια δημιουργό με αυτοπεποίθηση δυσανάλογη του ταλέντου της.
Διαβάστε επίσης:
Κάννες 2025: Το «Nouvelle Vague» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ είναι μια γενναιόδωρη δόση σινεφιλικής νοσταλγίας
Κάννες 2025: Το «The Secret Agent» είναι μάλλον η καλύτερη ταινία των φετινών Καννών και σίγουρα μια από τις κορυφαίες της χρονιάς
Κάννες 2025: Ο Γουές Άντερσον ξεδιπλώνει το «Φοινικικό Σχέδιο» καθώς βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στη μανιέρα
Κάννες 2025: Το τέλος της αθωότητας έρχεται γλυκά στο πανέμορφο «Renoir» της Τσι Χαγιακάουα
Κάννες 2025: Στο «Die, My Love» της Λιν Ράμσεϊ μια γυναίκα εξομολογείται
Κάννες 2025: Με το «The Chronology of Water» η Κρίστεν Στιούαρτ πραγματοποιεί μια σκηνοθετική βουτιά στα βαθιά
Κάννες 2025: To «Sirat» του Όλιβερ Λάσε είναι μία τέκνο έκρηξη στα θεμέλια του επίσημου διαγωνιστικού
Κάννες 2025: Στο «Eddington», ο Άρι Άστερ σκιαγραφεί ένα χαοτικό, παρανοϊκό πορτρέτο της επί Covid Αμερικής
Κάννες 2025: Ο Ντομινίκ Μολ ανοίγει την «Υπόθεση 137»
Κάννες 2025: Στο «Two Prosecutors» ο Σεργκέι Λοζνίτσα ξυπνά έναν καφκικό απολυταρχικό εφιάλτη
Κάννες 2025: Το «Sound of Falling» εκκινεί εκκωφαντικά το επίσημο διαγωνιστικό
«Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη!»: Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εναντιώνεται στον Τραμπ και ξεσηκώνει τις Κάννες
Φεστιβάλ Καννών! Όλες οι ταινίες που έχουν κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα
Νταρντέν, Ντικουρνό, Άντερσον και Άστερ για Χρυσό Φοίνικα: Το επίσημο πρόγραμμα του 78ου Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα της Εβδομάδας Κριτικής του Φεστιβάλ των Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών
Ζιλιέτ Μπινός for President: Το Jury των φετινών Καννών εντυπωσιάζει
Τιμητικός Φοίνικας για τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο στις επικείμενες Κάννες
Η Νικόλ Κίντμαν θα βραβευτεί στο επερχόμενο Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Πόστερ-φόρος τιμής στο «Ένας Άνδρας και Μια Γυναίκα»
Το ελληνικής συμπαραγωγής «The Exploding Girl VR» στο Διαγωνιστικό τμήμα Immersive
Το cinemagazine ταξιδεύει στο 78ο Φεστιβάλ Καννών με την ευγενική υποστήριξη της AEGEAN.