Κάννες 2025: Στο «Eddington», ο Άρι Άστερ σκιαγραφεί ένα χαοτικό, παρανοϊκό πορτρέτο της επί Covid Αμερικής
Ο κάποτε πολλά υποσχόμενος σκηνοθέτης του arthouse τρόμου («Hereditary», «Μεσοκαλόκαιρο») παραδίδει μια ενίοτε διασκεδαστική αλλά αμετροεπή σάτιρα για όλα τα κακώς κείμενα που ταλανίζουν τη σύγχρονη Αμερική.
Είναι Μάιος του 2020, όταν το Έντινγκτον, μια μικρή (φανταστική) πόλη στο Νέο Μεξικό, κυριεύεται σταδιακά από τον πολύ αληθινό, πρωτοφανή τρόμο που όλοι μας βιώσαμε εκείνη την περίοδο – την έλευση της πανδημίας του Covid και τον διχασμό που προκάλεσε η επιβολή των καταναγκαστικών μέτρων που ακολούθησαν. Έναν διχασμό που ο Άρι Άστερ επικεντρώνει σε μια σχεδόν διαστάσεων γουέστερν αναμέτρηση ανάμεσα στον μίζερο και συντηρητικό σερίφη της περιοχής (Χοακίν Φίνιξ) και τον φιλελεύθερο δήμαρχο (Πέδρο Πασκάλ): Όταν ο πρώτος αρνείται να βάλει τη μάσκα του και να συμμορφωθεί με τους νέους κανονισμούς, αποφασίζει να «αντισταθεί» και να μπει στην κούρσα των επερχόμενων δημοτικών εκλογών ενάντια στον δεύτερο, πυροδοτώντας μια σειρά ολοένα και πιο βίαιων γεγονότων.
O Άστερ μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων, σε μια φρενήρη συσσώρευση σκηνών που φαντάζουν σαν μια κινηματογραφική εκδοχή ιντερνετικών memes.
Για τον Άστερ, φυσικά, η πανδημία του Covid δεν είναι μονάχα μια υγειονομική κρίση, αλλά η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και έκανε την Αμερική να αποκαλύψει θαρρείς το πραγματικό της πρόσωπο και όλες της τις παθογένειες, εκτροχιαζόμενη σε έναν κυκλώνα παραλογισμού, και ταυτόχρονα η αφορμή για να συμπυκνώσει σε μια ανοικονόμητη σάτιρα όλα τα κακώς κείμενα που βρήκαν πρόσφορο έδαφος να ανθίσουν σε μια εξαιρετικά ευάλωτη περίοδο: τον ακτιβισμό του σαλονιού και την υποκρισία των προνομιούχων λευκών που πυροδότησε η έκρηξη του κινήματος του Black Lives Matter μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόυντ, το αγκάθι της οπλοχρησίας, το #metoo και, φυσικά, τον πυρετό του doomscrolling και της ανελέητης συνομωσιολογίας που κατέλαβε τα social media κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πυρετική είναι και η προσπάθεια του Άστερ να τα χωρέσει όλα αυτά σε μια πλοκή που μοιραία μετατρέπει τους χαρακτήρες του σε στερεότυπα (από την ψυχικά ευάλωτη και θύμα κακοποίησης σύζυγο του σερίφη, Έμα Στόουν, μέχρι σύσσωμη την πληθωρική πινακοθήκη από καρικατούρες που κατοικούν το σύμπαν της ταινίας). Παρά την επική φιλοδοξία του, όμως, και το ανεξάντλητο υλικό που προσφέρουν στο σενάριο οι αποφράδες εκείνες μέρες, ο Άστερ μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων, σε μια φρενήρη συσσώρευση σκηνών που φαντάζουν σαν μια κινηματογραφική εκδοχή ιντερνετικών memes.
Ο συνδυασμός κινηματογραφικών ειδών που λίγο πολύ έγινε σήμα κατατεθέν του Άστερ από την αρχή της καριέρας του, παίρνει εδώ τη λιγότερο επιτυχημένη μορφή του, όταν το δεύτερο μέρος της ταινίας εκτροχιάζεται σε ένα κακέκτυπο κυνικού θρίλερ αλά Κοέν που δεν έχει σχεδόν τίποτα να προσφέρει στο οικοδόμημα του φιλμ πέρα από την ασθματική (κυριολεκτικά και μεταφορικά) ερμηνεία του Φίνιξ. Παραφορτωμένο, υπερφιλόδοξο αλλά επιδερμικό, το «Eddington» είναι εν τέλει έργο ενός αναμφίβολα ταλαντούχου σκηνοθέτη που δεν διαθέτει όμως την πολιτική οξυδέρκεια που με τόση περηφάνια νομίζει ότι επιδεικνύει.
Διαβάστε επίσης:
Κάννες 2025: Ο Ντομινίκ Μολ ανοίγει την «Υπόθεση 137»
Κάννες 2025: Στο «Two Prosecutors» ο Σεργκέι Λοζνίτσα ξυπνά έναν καφκικό απολυταρχικό εφιάλτη
Κάννες 2025: Το «Sound of Falling» εκκινεί εκκωφαντικά το επίσημο διαγωνιστικό
«Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη!»: Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εναντιώνεται στον Τραμπ και ξεσηκώνει τις Κάννες
Φεστιβάλ Καννών! Όλες οι ταινίες που έχουν κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα
Νταρντέν, Ντικουρνό, Άντερσον και Άστερ για Χρυσό Φοίνικα: Το επίσημο πρόγραμμα του 78ου Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα της Εβδομάδας Κριτικής του Φεστιβάλ των Καννών
Κάννες 2025: Το πρόγραμμα του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών
Ζιλιέτ Μπινός for President: Το Jury των φετινών Καννών εντυπωσιάζει
Τιμητικός Φοίνικας για τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο στις επικείμενες Κάννες
Η Νικόλ Κίντμαν θα βραβευτεί στο επερχόμενο Φεστιβάλ Καννών
Κάννες 2025: Πόστερ-φόρος τιμής στο «Ένας Άνδρας και Μια Γυναίκα»
Το ελληνικής συμπαραγωγής «The Exploding Girl VR» στο Διαγωνιστικό τμήμα Immersive
Το cinemagazine ταξιδεύει στο 78ο Φεστιβάλ Καννών με την ευγενική υποστήριξη της AEGEAN.