Βενετία 2025: Στο «Father Mother Sister Brother» του Τζιμ Τζάρμους όλοι είμαστε μέλη της ίδιας δυσλειτουργικής οικογένειας - νεα || cinemagazine.gr
8:34
2/9

Βενετία 2025: Στο «Father Mother Sister Brother» του Τζιμ Τζάρμους όλοι είμαστε μέλη της ίδιας δυσλειτουργικής οικογένειας

Στενός συγγενής του «Μια Νύχτα στον Κόσμο», του «Mystery Train» και του «Καφές και Τσιγάρα», η καινούργια ταινία του Τζάρμους είναι μικρή σε διαστάσεις, σεμνή σε προθέσεις, επεισοδιακή σε δομή και λιτή σε ύφος. Οι ανταμοιβές της όμως είναι αρκετές.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Δύσκολο να το πιστέψει κανείς, όμως ο Τζιμ Τζάρμους έφτασε αισίως τα 72 του και φέτος γιορτάζει ακριβώς 45 χρόνια αφότου γύρισε την πρώτη του ταινία. Βλέποντας κάποιος το καινούργιο του φιλμ, αμέσως αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να έχουν περάσει πράγματι τέσσερις δεκαετίες και κάτι από τότε που μας πρωτοσυστήθηκε, στην ουσία όμως μιλάμε εξακολουθητικά για τον ίδιο δημιουργό. Τον αμετακίνητο στο μινιμαλιστικό του ύφος, τον οπαδό της μετριοφροσύνης, τον πολέμιο κάθε είδους επιτήδευσης. Το «Father Mother Sister Brother» φέρει, εν ολίγοις, την υπογραφή ενός σκηνοθέτη ο οποίος ποτέ δεν έχασε ή δεν θέλησε να θυσιάσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έκαναν ανέκαθεν το έργο του τόσο πολύτιμο. 

Χωρισμένο σε τρία κεφάλαια, τα οποία δεν προδίδουν φαινομενικά τίποτα κοινό μεταξύ τους, εντούτοις διασκεδάζουν με το να παραλλάσσουν παρόμοιες καταστάσεις και συμπεριφορές, το φιλμ του Τζάρμους έχει μια ταπεινότητα και μια έλλειψη μεγαλοστομίας που μπορούν εύκολα να παρεξηγηθούν ως ελαφράδα ή ασημαντότητα. Κι όμως, με μια πιο προσεκτική ματιά στις τρεις ιστορίες, αμέσως διακρίνει κανείς όχι μόνο κάποια επαναλαμβανόμενα μοτίβα που μας κλείνουν χαριτωμένα το μάτι αλλά και έναν ενιαίο θεματικό άξονα που σχετίζεται με όσα δεν είναι γραπτό (ή δεν χρειάζεται) να μάθουμε ποτέ για τους ανθρώπους με τους οποίους μοιραζόμαστε τους πιο άρρηκτους δεσμούς σε αυτή τη ζωή. 

Το φιλμ του Τζάρμους έχει μια ταπεινότητα και μια έλλειψη μεγαλοστομίας που μπορούν εύκολα να παρεξηγηθούν ως ελαφράδα ή ασημαντότητα

 

Στο πρώτο επεισόδιο του φιλμ δυο αδέρφια (Άνταμ Ντράιβερ και Μαγίμ Μπιαλίκ) επισκέπτονται τον χήρο πατέρα τους (Τομ Γουέιτς) ο οποίος ζει σε μια απομονωμένη επαρχιακή τοποθεσία του Νιού Τζέρσεϊ, και αδυνατούν να αποκρυπτογραφήσουν την κάπως αλλόκοτη συμπεριφορά του. Στο δεύτερο επεισόδιο δύο αποξενωμένες αδελφές (Κέιτ Μπλάνσετ και Βίκι Κριπς) δίνουν το παρών στο ετήσιο ραντεβού για τσάι που διοργανώνει σχετικά απρόθυμα η ψυχρή και αυστηρή μητέρα τους (Σάρλοτ Ράμπλινγκ), στο βικτοριανό οίκημά της στο Δουβλίνο. Μόνο που, ανάμεσα σε γλυκίσματα και φιλοφρονήσεις, καμία από τις τρεις γυναίκες δεν τολμά να θέσει τις άβολες ερωτήσεις που θέλει πραγματικά να απευθύνει στις άλλες. Στην τρίτη ιστορία, που αυτή τη φορά εκτυλίσσεται στο Παρίσι, δυο νεαρά αδέρφια (Ίντια Μουρ και Λούκα Σαμπά) περνούν μια τελευταία φορά από το σπίτι των γονιών τους, οι οποίοι πρόσφατα σκοτώθηκαν σε αεροπορικό δυστύχημα, κι αντιλαμβάνονται πόσα λίγα γνώριζαν τελικά για εκείνους. 

Το «Father Mother Sister Brother» δεν ανήκει στις σπουδαιότερες ταινίες του Τζάρμους. Διαθέτει όμως την ίδια ευγένεια και γλυκύτητα με τις οποίες ο σκηνοθέτης εξαρχής αντίκριζε τους ήρωές του, αναζητώντας πάντοτε σε αυτούς κάτι πιο μύχιο και ειλικρινές. Και καταλήγει σε μια απλή μα πανέμορφη παραδοχή: Κανέναν άνθρωπο δεν μπορούμε να γνωρίσουμε ολοκληρωτικά, ακόμη κι αν τυχαίνει να συγγενεύουμε εξ αίματος μαζί του. Πάντα θα υπάρχουν μυστικά και ανείπωτες αλήθειες να μας χωρίζουν. Με έναν παράδοξο τρόπο, όμως, είμαστε όλοι μέλη της ίδιας οικουμενικής οικογένειας. Γιατί αυτά τα μυστικά και αυτές οι κρυμμένες αλήθειες αποτελούν βιώματα οικεία και αναγνωρίσιμα στον καθένα μας.

Το cinemagazine.gr ταξιδεύει στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας με την Aegean Airlines.