Η «Οδύσσεια» του Νόλαν γίνεται η πρώτη ταινία εξ ολοκλήρου γυρισμένη με ΙΜΑΧ κινηματογραφικές κάμερες
Αρχιερέας της διατήρησης του φιλμ στο σύγχρονο σινεμά, ο Άγγλος αιτήθηκε στην εταιρεία την κατασκευή τους, υποσχόμενος ότι εάν το κατάφερναν η ταινία του θα γυριζόταν αποκλειστικά με αυτές. Όπερ και εγένετο.
Τα βιβλία του κινηματογράφου οφείλουν μια ειδική θέση για τον Κρίστοφερ Νόλαν. Όχι μόνο για την καθαυτή περίπτωση που αποτελεί στην ιστορία του Μέσου λόγω της φιλμογραφίας του, αλλά και για τον ρόλο που διαδραματίζει στην παράταση της ζωής ενός θνήσκοντος (;) τρόπου απόλαυσης των ταινιών: Των αιθουσών. Η νεότερη απόδειξη του παραπάνω δεν είναι άλλη από αυτό που γράφουμε στον τίλο μας. Η «Οδύσσεια» θα είναι η πρώτη ταινία εξολοκλήρου γυρισμένη με κινηματογραφικές μηχανές ΙΜΑΧ.
Ο Νόλαν έχει ως γνωστόν παρελθόν με το φορμά, αφού έχει γυρίσει εκτενείς διάρκειες έργων του με τις μηχανές αυτές. Η «Δουνκέρκη», το «Interstellar», το «Tenet», το «Oppenheimer», όλα τους εναγκαλίζονται την τεχνολογία αυτή, τεχνολογία που δεν αποτελεί κενό γράμμα αλλά μια οπτική/αισθητική πεμπτουσία απόλαυσης μιας ταινίας. (Παραμένει αστείο, όσο και ενδεικτικό, ότι η πρωτεύουσα της Ελλάδας δεν διαθέτει μισή τέτοια αίθουσα πρώτης προβολής.)
Ωστόσο οι μηχανές αυτές έπρεπε να εξελιχθούν καθότι ήταν μεγάλες, δύσχρηστες και θορυβώδεις. Όχι πια. Μετά τον «Οπενχάιμερ», που έβγαλε κοντά 200 εκατομμύρια μόνο στις αίθουσες ΙΜΑΧ, περίπου το 20% των εισπράξεών του δηλαδή, ο Νόλαν «προκάλεσε» την εταιρεία να βελτιώσει τις δομικές αδυναμίες των μηχανών της, να τις κάνει ελαφρύτερες και πιο αθόρυβες, καθώς και να λύσει ζητήματα που υπήρχαν με το scanning και την επεξεργασία του φιλμ των 70 χιλιοστών, ούτως ώστε να διευκολυνθεί και η παρακολούθηση των ημερήσιων πλάνων (dailies) ενώ γυρίζονται. Ο CEO Ριτς Γκέλφοντ είπε χθες στις Κάννες στο ετήσιο γεύμα της εταιρείας: «Μας εξώθησε [ο Νόλαν] να ξανασκεφτούμε αυτή την πλευρά της δουλειάς, τις κινηματογραφικές μας κάμερες».
Κι όλα αυτά σε μια εποχή που ελάχιστοι γυρίζουν σε φιλμ και οι πιο πολλοί προτιμούν τις ελαφρές, ψηφιακές IMAX μηχανές (το επερχόμενο «Σούπερμαν», ας πούμε). Οι νέες μηχανές είναι 30% πιο ήσυχες και αρκετά ελαφρύτερες. Για την ώρα τις έχει όλες ο Νόλαν για την «Οδύσσεια», όμως όταν ολοκληρωθεί η ΙΜΑΧ θα αρχίσει να τις ενοικιάζει στους ενδιαφερόμενους σκηνοθέτες. Ταραντίνο, Πολ Τόμας Άντερσον, Τομ Κρουζ (είπαμε για σκηνοθέτης πιάνεται), πρέπει να τρίβουν τα χέρια τους.